Kattenkwaad in de Balkan

Weer een ervaring rijker

Zo, we zijn afgelopen week veilig thuis aangekomen, na een lange rit van 1150km vanuit Langelebarn, nabij Wenen. We besloten om 's nachts te gaan rijden vanwege de hitte en drukte op de snelwegen. Uiteindelijk reden we 15:00 het parkeerterrein op waar het ontvangstcomite stond te wachten, heel leuk!

Zonder twijfel kijken we terug op een motortrip waarin we heel veel gezien hebben, vooral de diverse culturen in de verschillende landen. Wat we niet veel gezien hebben is regen: van de 21 dagen hebben we slechts een paar uur regen gehad. De rest van de reis was het zon, zon en nog eens zon met temperaturen niet lager dan 30 graden en meestal nog meer! Het was soms afzien, vooral in Slovenië en Albanië met temperaturen boven de 40 graden, maar het avontuur en de mooie dingen maakten dit alles ruimschoots goed.

Ik krijg nu vaak de vraag: "Wat vond je nu het mooiste land?" Daar is moeilijk antwoord op te geven, want wat definieert een mooi land? Laat ik het zo zeggen, qua strand- en relaxvakantie vond ik Kroatië met haar mooie kusten en vooral zon het meest geslaagd, maar verder ben vrij allergisch voor drukte en toerisme, dus in dat opzicht viel Kroatië wel wat tegen. Maar dat is te verwachten in de zomervakantie. Moet er in alle eerlijkheid wel bij zeggen dat de kustweg zeer mooie vergezichten over de kust en zee biedt, maar ook hier gooide de vakantiedrukte voor mij persoonlijk weer roet in het eten. Dan vond ik de binnenlanden mooier, waar ook nog de oorlogssporen te zien zijn. Nee, als we het over puur natuur, landschappen en vergezichten hebben, dan scoren Bosnië en Slovenië toch wel erg hoog, waarbij Bosnië nog eens extra interessant is door haar gewelddadige verleden, waar een bordje "Pas op mijnen" en de vernielde gebouwen je regelmatig aan herinneren. De mensen in Bosnië lijken in het begin wat stug, maar lijken wel altijd voor je klaar te staan als je hulpbehoevend bent. Vraag maar aan James op zijn KTM. Ik denk dat Bosnië als pur sang motorland mij nog het meest heeft weten te bekoren, doordat de bevolkingsdichtheid minder is en je dus in veel meer rust kan genieten van het land, zonder telkens dorp in en dorp uit hoeven te rijden of je weer eens stuk te zweten voor een verkeerslicht. Slovenië viel me echt alles mee, heel Westers en iedereen spreekt er prima Engels. Schitterende natuur die in het noorden en midden in het land me nog het meest aan Oostenrijk deed denken, maar kom je zuidelijker, dan waan je je in Italië door de Mediteraanse sfeer.

Dan is er natuurlijk nog Albanië. Voor veel westerlingen niet meteen de nummer 1 vakantiebestemming, maar juist daardoor is zo'n land voor mij direct interessant. Op die manier zie je het ware gezicht van zo'n land en dat is toch wel waar ik van houd. Toegegeven, Albanië is een zooi, maar het hoort bij het land en heeft toch wel zo zijn charmes. Overigens is het gevoel wel overal aanwezig dat het land in ontwikkeling is en dit zie je eigenlijk overal in terug. Men doet hier hard zijn best.

2016 wordt qua motorrijden even een rustig jaar, maar des te meer tijd om voor 2017 een volgend rondje om de kerk te verzinnen.... hint: Het land van de Whiskey maar dan met ijs. Dus niet gevreesd, de reisjes worden alleen maar leuker! En verderop dit jaar is er natuurlijk de film van deze reis te zien.

En tot slot: iedereen bedankt voor het meelezen, de leuke berichtjes en natuurlijk de morele support!

Bas & Lenie

Wij hebben in ieders geval van je verhalen genoten en ook van de mooie foto's natuurlijk.
Weer een mooie reis om op terug te kijken.

Corry

Echt genoten van jullie reisverhalen en ben weer erg benieuwd naar jullie volgende reis